zondag, juli 27, 2008

Obama ziet honderden kilometers Apartheidsmuur niet

[Opiniestuk ter publicatie aan Mo*]

Terwijl Obama drie kwartier doorbracht in Palestina, spendeerde hij 32 uur in Israël. Obama sprak prachtig over de verdwenen Muur in Berlijn, maar zweeg over de nog steeds bestaande drie keer langere muur in Palestina.

Obama zegt actief samen te werken met de inwoners van Sderot die illegaal wonen op Palestijnse grond. Maar wanneer gaat de zwarte senator samen werken met het Palestijnse volk zodat honderdduizenden Palestijnen terug kunnen naar hun huizen en dorpen?

De Amar familie die een regenbuisbom op hun huis kregen, mochten Obama in een zweettruitje met "I love Sderot" ontvangen in hun stad in Negev. Palestijnen wiens huis volledig werd gebulldozerd door Israëlische bulldozers kregen geen ontmoeting met de senator uit Illinois. "Van het ogenblik dat ik terugkeer in Amerika zal ik werken voor de mensen van Sderot om hun verhaal te vertellen en om er zeker van te zijn dat de goede mensen die hier wonen, een toekomst van vrede, veiligheid en hoop tegemoet gaan." Obama beloofde dat de familie Amar een van de eerste gasten zullen zijn in het Witte Huis bij een verkiezingsoverwinning. "Deze terreur is onrechtvaardig. Amerika moet in alle omstandigheden Israël steunen in het recht om zich te verdedigen."

Obama wil dus de bezetting van Palestijns gebied in stand houden. Gaat hij ook het verhaal vertellen over de 600 checkpoints, de folteringen in Israëlische gevangenissen, de uitgaansverboden en militaire invallen die het Palestijnse volk treffen? Wanneer draagt Obama eens een hemd met "I love Ramallah"?

Over de status van Jeruzalem bracht Obama verduidelijking: "Ik blijf zeggen dat Jeruzalem de hoofdstad van Israël zal zijn. En ik heb dat voordien gezegd en ik zal het opnieuw zeggen. En ik heb ook gezegd dat het belangrijk is dat we de stad niet eenvoudigweg in twee snijden. Maar ik zei ook dat dit een kwestie is over een definitieve status."

Mario Bergen, Leuven

Linken:

http://youtube.com/watch?v=aPo5CWSPLdQ&feature=user

http://www.youtube.com/watch?v=oLLCdb9kwI0

http://www.nytimes.com/2008/07/23/us/politics/23text-obama.html?pagewanted=1&_r=1&ref=politics&adxnnlx=1217181897-6uMVY%201oEmy6X27%20HR%20aKg

Geen opmerkingen: