maandag, april 07, 2008

Verjaardagsfeestje Israël kost 18 miljoen euro

[Reactie op "Verjaardagsfeestje Israël kost 18 miljoen euro" in de De Morgen van 6 april]

Tot mijn grote spijt vind ik in uw artikel niks terug over het feit dat de 60ste verjaardag van Israël samenvalt met de 60ste verjaardag van de verdrijving van duizenden Palestijnen; de Palestijnse Nakba (=grote catastrofe). Naar mijn bescheiden mening is het zeker het vermelden waard om deze twee te linken aangezien het eerste niet mogelijk was zonder het tweede. Israël had zichzelf ook geen 60 jaar in stand kunnen houden zonder de voortdurende bezetting en verdrijving van Palestijnse bevolking.

Deze verdrijving blijft ook vandaag gewoon doorgaan. Nog steeds worden Palestijnse burgers van hun land verdreven om plaats te maken voor Israëlische nederzettingen. Het feit dat een land als Israël zijn 60ste verjaardag viert, stemt mij ook tot nadenken. Israël is namelijk een land als geen ander. Het is namelijk zowat het enigste land in de wereld dat 60 jaar na zijn ontstaan (door de éénzijdige uitroeping ervan door een beweging van machtige, gewapende zionisten), 60 jaar na het verdrijven van de oorspronkelijke bevolking, nog steeds zijn grenzen voor zichzelf weigert vast te leggen (de grenzen van Israël zijn namelijk nog steeds niet vastgelegd in de Israëlische wetgeving).

Het feit dat de Israëlische regering weigert deze grenzen vast te leggen kan, naar mijn mening, enkel een bewijs zijn dat zij nog meer grond van de Palestijnse bevolking (en misschien ook van Arabische buurlanden bv.: Libanon) willen innemen.Gezien de huidige situatie in het gebied vind ik dat er weinig te vieren valt en ben ik dan ook van mening dat onze politieke leiders deze 'viering' niet zouden mogen bijwonen. Het lijkt me alles behalve een goed signaal voor de Westerse landen, die zichzelf zo graag als de voorvechters van de mensenrechten beschouwen, om de viering van het 60 jarig bestaan van een staat, die van bij het begin van zijn 'oprichting' alle mensenrechten tov de Palestijnen met de voeten treed, bij te wonen.Veel hypocrieter kan een leider van een Westers land in mijn ogen dan niet worden.

Gilles Verbeke, Moerzeke

Geen opmerkingen: