dinsdag, augustus 14, 2007
Israëlische actie in de Gazastrook: minstens dertien doden
Reactie op: :Het Laatste Nieuws online: “Gaza-actie kost uiteindelijk 9 Palestijnen het leven”
Met dank aan Merkel voor de samenwerking rond onbemande oorlogsvliegtuigen
De journalist van HLN schrijft omfloerst “Gaza-actie”. Duidelijker taalgebruik was gewenst en men spreekt beter over “Israëlische actie” of “Actie in de Gazastrook”.
Bij mijn weten zijn - net zoals in Vlaanderen – leden van politieke partijen nog steeds burgers en is het geen misdaad lid te zijn van Hamas. Persbureau AP meldt intussen al honderd opgepakte Palestijnen en 26 gewonden bij deze verfoeilijke Israëlische actie. (Naast tientallen andere Palestijnen die dinsdag werden aangehouden waaronder 18 Hamas-leden in Qalqilia)
The Jeruzalem Times sprak dinsdagavond al over minstens dertien doden. Gelukkig werkt uw reporter niet in een crematorium, de doden zouden buiten moeten blijven liggen als hij ophoudt met tellen bij negen. De 250 vrijgelaten Palestijnen zijn intussen vervangen door een veelvoud van nieuw aangehouden Palestijnen. Faten Daraghmeh is vrij, maar deze moeder van zeven kinderen moest reeds een operatie ondergaan: kankertumor in de hals door de dagelijkse Israëlische folteringen.
De inzet van onbemande oorlogsvliegtuigen stond centraal bij dit Israëlisch bloedbad. Het is goed te weten wie zulk beleid steunt. De ministeries van Defensie in Tel Aviv en Berlijn tekenden deze zomer een akkoord om samen te werken aan zogenaamde “loitering” wapens of “hinderlijke achtervolgingswapens”. Israël Aerospace Industries (IAI) en het Duitse Rheinmetall Defense (RDE) zullen technieken ontwikkelen die grondtroepen bijstaan in verkenningsopdrachten en het uitschakelen van doelen door achtervolging. Israël heeft al geruime tijd ervaring met onbemande oorlogsvliegtuigen (UCAVs) zoals de Harpy die ze inzetten in vijandelijk gebied om zelfstandig radarinstallaties te vernietigen.
De techniek van Duitse onbemande oorlogsvliegtuigen KZO UAV en TARES - die zelfstandig doelen kunnen identificeren en vernietigen – zal worden vergeleken met Israëlische hi-tech. Op korte termijn komt er een gezamelijk project voor nieuwe UCAVs voor lange afstanden. Israël werkt ook samen met het consortium MBDA in het Verenigd Koninkrijk aan een gelijkaardig programma volgens het internationaal defentietijdschrift Defense Update.
Israël zelf is bezig met het testen van een onbemand oorlogsvliegtuig zo groot als een Boeing 737. Het toestel is geschikt voor lange afstanden en grote hoogten en kan zonder bijtanken vijftig uur in de lucht blijven. Met een krachtige laser (AirBornLaser: 20.000 beelden/seconde) van Lockheed Martin moet de Eitan ballistieke raketten uischakelen. Ook bondgenoot Amerika heeft ervaring met onbemande vliegtuigen: X-45 (Boeing), X-47 (Northdrop Grumman), Predator en Mariner (General Atomics) en Model 395 en 396 (Scaled Composites).
Intussen raakte eveneens bekend dat Israël en India een gezamelijk project ontwikkelen om India te voorzien van 30 tot 50 onbemande aanvalshelicopters. Het luchtverdedigingssysteem kost ruim 1,5 miljard dollar. Israël is de grootste leverancier van onbemande vliegtuigen aan India. India wil ook een militaire satelliet leasen van Israël.
Israëlische vliegtuigen schenden dagelijks het Libanese luchtruim. De bemanning van het Nederlandse fregat Van Speijk heeft geconstateerd dat Israëlische verkenningsvliegtuigen het afgelopen jaar gemiddeld acht keer per week boven Libanon of zijn territoriale wateren vliegen. Ook dit wordt als “normaal” aanzien en zelden over bericht in de media.
Dank U Duitsland en kanselier Merkel voor de militaire samenwerking met Israël en de minstens dertien Palestijnse doden.
Mario Bergen, LEUVEN
Met dank aan Merkel voor de samenwerking rond onbemande oorlogsvliegtuigen
De journalist van HLN schrijft omfloerst “Gaza-actie”. Duidelijker taalgebruik was gewenst en men spreekt beter over “Israëlische actie” of “Actie in de Gazastrook”.
Bij mijn weten zijn - net zoals in Vlaanderen – leden van politieke partijen nog steeds burgers en is het geen misdaad lid te zijn van Hamas. Persbureau AP meldt intussen al honderd opgepakte Palestijnen en 26 gewonden bij deze verfoeilijke Israëlische actie. (Naast tientallen andere Palestijnen die dinsdag werden aangehouden waaronder 18 Hamas-leden in Qalqilia)
The Jeruzalem Times sprak dinsdagavond al over minstens dertien doden. Gelukkig werkt uw reporter niet in een crematorium, de doden zouden buiten moeten blijven liggen als hij ophoudt met tellen bij negen. De 250 vrijgelaten Palestijnen zijn intussen vervangen door een veelvoud van nieuw aangehouden Palestijnen. Faten Daraghmeh is vrij, maar deze moeder van zeven kinderen moest reeds een operatie ondergaan: kankertumor in de hals door de dagelijkse Israëlische folteringen.
De inzet van onbemande oorlogsvliegtuigen stond centraal bij dit Israëlisch bloedbad. Het is goed te weten wie zulk beleid steunt. De ministeries van Defensie in Tel Aviv en Berlijn tekenden deze zomer een akkoord om samen te werken aan zogenaamde “loitering” wapens of “hinderlijke achtervolgingswapens”. Israël Aerospace Industries (IAI) en het Duitse Rheinmetall Defense (RDE) zullen technieken ontwikkelen die grondtroepen bijstaan in verkenningsopdrachten en het uitschakelen van doelen door achtervolging. Israël heeft al geruime tijd ervaring met onbemande oorlogsvliegtuigen (UCAVs) zoals de Harpy die ze inzetten in vijandelijk gebied om zelfstandig radarinstallaties te vernietigen.
De techniek van Duitse onbemande oorlogsvliegtuigen KZO UAV en TARES - die zelfstandig doelen kunnen identificeren en vernietigen – zal worden vergeleken met Israëlische hi-tech. Op korte termijn komt er een gezamelijk project voor nieuwe UCAVs voor lange afstanden. Israël werkt ook samen met het consortium MBDA in het Verenigd Koninkrijk aan een gelijkaardig programma volgens het internationaal defentietijdschrift Defense Update.
Israël zelf is bezig met het testen van een onbemand oorlogsvliegtuig zo groot als een Boeing 737. Het toestel is geschikt voor lange afstanden en grote hoogten en kan zonder bijtanken vijftig uur in de lucht blijven. Met een krachtige laser (AirBornLaser: 20.000 beelden/seconde) van Lockheed Martin moet de Eitan ballistieke raketten uischakelen. Ook bondgenoot Amerika heeft ervaring met onbemande vliegtuigen: X-45 (Boeing), X-47 (Northdrop Grumman), Predator en Mariner (General Atomics) en Model 395 en 396 (Scaled Composites).
Intussen raakte eveneens bekend dat Israël en India een gezamelijk project ontwikkelen om India te voorzien van 30 tot 50 onbemande aanvalshelicopters. Het luchtverdedigingssysteem kost ruim 1,5 miljard dollar. Israël is de grootste leverancier van onbemande vliegtuigen aan India. India wil ook een militaire satelliet leasen van Israël.
Israëlische vliegtuigen schenden dagelijks het Libanese luchtruim. De bemanning van het Nederlandse fregat Van Speijk heeft geconstateerd dat Israëlische verkenningsvliegtuigen het afgelopen jaar gemiddeld acht keer per week boven Libanon of zijn territoriale wateren vliegen. Ook dit wordt als “normaal” aanzien en zelden over bericht in de media.
Dank U Duitsland en kanselier Merkel voor de militaire samenwerking met Israël en de minstens dertien Palestijnse doden.
Mario Bergen, LEUVEN
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten