woensdag, oktober 03, 2007
Westelijke Jordaanoever wordt tweede Gaza
[Lezersbrief aan De Morgen]
Waarom de Palestijnen het moeilijk maken, als je hen het leven onmogelijk kan maken dachten de Israëliers. En meteen wordt de situatie voor de Gazastrook het rolmodel voor de Westelijke Jordaanoever voor 2008. Tegen eind 2007 zal de bouw van de Apartheidsmuur grotendeels zijn voltooid. Dan zullen ook de doorgangen in bezet Palestijns gebied worden gestandariseerd. Tot januari 2007 waren er twaalf doorgangen voor humanitaire leveringen. Vrachtwagens werd toegestaan om direct van Israël naar de Westelijke Jordaanoever te rijden. Het Israëlische leger ressorterend onder het Ministerie van Defensie was het enige controle-mechanisme. Vanaf 2008 zal dit echter wijzigen bericht VN-organisatie OCHA. Voor de in- en uitvoer met vrachtwagens blijven slechts vijf doorgangen over en een zesde poort gaat pas eind 2008 open nabij Bethlehem. Drie van de doorgangen (Beitunya, Mazmouria en Tarqumiya) bevinden zich binnen de Groene Lijn op Palestijns grondgebied.
Een zogenaamd "back-to-back" systeem noodzaakt goederen te ontladen aan de Israëlische kant, te laten scannen en terug te laden in een andere vrachtwagen aan Palestijnse kant en omgekeerd. Alle goederen zullen op paletten door megascanners moeten en de VN vreest nu al een tekort aan vrachtwagens. Om alles te vervoeren zijn immers tweemaal zoveel vrachtwagens als voorheen nodig. Evenals in Gaza lijkt het erop dat beperkingen op in- en uitvoer zullen worden gehouden. 20 % van UNWRA's humanitaire zaken zijn niet leverbaar met containers.
De controle bij het sluizensysteem zal gebeuren door diverse organismen: Israëlisch leger, grenswacht, burgerlijke politie, privé-firma's en douane-ambtenaren, die werken voor minstens drie verschillende ministeries. Bedoeling is het natuurlijk ingewikkeld genoeg te maken voor de Palestijnen. Zoals inwoners van de Golanhoogten vijf vergunningen nodig hebben vooraleer ze regenwater mogen opvangen en dan nog riskeren daarop belastingen te moeten betalen. De kosten voor vrachtwagens, bestuurders en behandeling van goederen gaat de pan uitswingen vanaf 2008 voor de al arme Palestijnse bevolking. Lange vertragingen, beschadiging van goederen en blokkeren van goederen zoals in Gaza is over honderd dagen realiteit op de Westbank. De VN verwacht grote moeilijkheden om aan de behoefte van het Palestijnse volk nog te voldoen.Terwijl overal in Europa de grenzen open gaan, worden ze alsmaar meer en meer gesloten voor het Palestijnse volk. 55.000 Palestijnen worden door de Muur gescheiden van Jeruzalem, waar velen zijn geboren en 30.000 illegale kolonisten worden ingelijfd van de bezette Westbank bij Jeruzalem. 572 checkpoints elke dag, 258 donums vernielde landbouwgrond en 23 vernielde huizen in de Gazastrook vorige week, 18 doden en 47 gewonden op 7 dagen, 879 gearresteerde Palestijnen de voorbije twee maanden, ... als bevoorrechte handelspartner van de EU kan dat dus allemaal.
Mario Bergen, Leuven
Waarom de Palestijnen het moeilijk maken, als je hen het leven onmogelijk kan maken dachten de Israëliers. En meteen wordt de situatie voor de Gazastrook het rolmodel voor de Westelijke Jordaanoever voor 2008. Tegen eind 2007 zal de bouw van de Apartheidsmuur grotendeels zijn voltooid. Dan zullen ook de doorgangen in bezet Palestijns gebied worden gestandariseerd. Tot januari 2007 waren er twaalf doorgangen voor humanitaire leveringen. Vrachtwagens werd toegestaan om direct van Israël naar de Westelijke Jordaanoever te rijden. Het Israëlische leger ressorterend onder het Ministerie van Defensie was het enige controle-mechanisme. Vanaf 2008 zal dit echter wijzigen bericht VN-organisatie OCHA. Voor de in- en uitvoer met vrachtwagens blijven slechts vijf doorgangen over en een zesde poort gaat pas eind 2008 open nabij Bethlehem. Drie van de doorgangen (Beitunya, Mazmouria en Tarqumiya) bevinden zich binnen de Groene Lijn op Palestijns grondgebied.
Een zogenaamd "back-to-back" systeem noodzaakt goederen te ontladen aan de Israëlische kant, te laten scannen en terug te laden in een andere vrachtwagen aan Palestijnse kant en omgekeerd. Alle goederen zullen op paletten door megascanners moeten en de VN vreest nu al een tekort aan vrachtwagens. Om alles te vervoeren zijn immers tweemaal zoveel vrachtwagens als voorheen nodig. Evenals in Gaza lijkt het erop dat beperkingen op in- en uitvoer zullen worden gehouden. 20 % van UNWRA's humanitaire zaken zijn niet leverbaar met containers.
De controle bij het sluizensysteem zal gebeuren door diverse organismen: Israëlisch leger, grenswacht, burgerlijke politie, privé-firma's en douane-ambtenaren, die werken voor minstens drie verschillende ministeries. Bedoeling is het natuurlijk ingewikkeld genoeg te maken voor de Palestijnen. Zoals inwoners van de Golanhoogten vijf vergunningen nodig hebben vooraleer ze regenwater mogen opvangen en dan nog riskeren daarop belastingen te moeten betalen. De kosten voor vrachtwagens, bestuurders en behandeling van goederen gaat de pan uitswingen vanaf 2008 voor de al arme Palestijnse bevolking. Lange vertragingen, beschadiging van goederen en blokkeren van goederen zoals in Gaza is over honderd dagen realiteit op de Westbank. De VN verwacht grote moeilijkheden om aan de behoefte van het Palestijnse volk nog te voldoen.Terwijl overal in Europa de grenzen open gaan, worden ze alsmaar meer en meer gesloten voor het Palestijnse volk. 55.000 Palestijnen worden door de Muur gescheiden van Jeruzalem, waar velen zijn geboren en 30.000 illegale kolonisten worden ingelijfd van de bezette Westbank bij Jeruzalem. 572 checkpoints elke dag, 258 donums vernielde landbouwgrond en 23 vernielde huizen in de Gazastrook vorige week, 18 doden en 47 gewonden op 7 dagen, 879 gearresteerde Palestijnen de voorbije twee maanden, ... als bevoorrechte handelspartner van de EU kan dat dus allemaal.
Mario Bergen, Leuven
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten