maandag, oktober 06, 2008

Interview Ilan Pappe op Klara

[Reactie op interview met Ilan Pappe op Rondas, Klara]

Bij deze mijn felicitaties voor uw interview met prof. Pappe.
Het is niet zo evident omdat de toestand in Palestina nu en reeds tientallen jaren ernstig is, dat ze op de radio daarom ook nog zal besproken worden en dan nog op een indringende manier vanuit een duidelijke hoek. De redenen daarvoor zullen u ongetwijfeld bekend zijn.

Mijn appreciatie omvat dus niet alleen dat het gebeurt, ook de keuze van dit onderwerp nu, het boek en zijn schrijver, en de manier waarop u het gedaan heeft.
Dat ik nu reageer heeft niet alleen te maken met het feit dat ik de Palestijnse toestanden van nabij volg, ook 'biased' zoals gezegd, maar ook omdat ik van deze gelegenheid gebruik wil maken om 'Rondas' te prijzen. Van de boottrekkers van de Wolga overstappen naar het ontstaan van de joodse staat, niet zomaar een verhaal, met vuurwerk vertikaal en horizontaal en op het scherp van de snede, is niet vanzelfsprekend en als het past kan het nog viertalig ook.
Vandaar.

Mag ik echter toch een opmerking maken. Niet iedereen heeft uw taalvaardigheid en ik meen dat wat meer korte samenvattingen in het Nederlands van wat de geïnterviewde gezegd heeft alleen maar uw programma ten goede zal komen. Dit ten einde beter inzicht te krijgen en het gesprek te volgen. In een live-uitzending zoals nu begrijp ik dat het zeer moeilijk is, ook om de uiterste concentratie te behouden.
Uw programma gaat vooral de 'intellectuele' richting uit. Uberhaupt mag dat. Maar sommige onderwerpen interesseren ook mensen met luisterbereidheid die niet die taalvaardige opleiding kregen, maar 'Rondas' wel kennen.

Besluit: graag nog van dat.

En het siert nog Klara ook.


Johan Van Hulle, Zomergem.

Geen opmerkingen: