zaterdag, november 08, 2008

Vernielingen olijfoogst gefilmd

[Mail aan NOS redactie]

Beste redactie

Hiermede wens ik Uw journalist Sander van Hoorn proficiat met het goede artikel over de vernieling van Palestijnse olijfbomen. Hij is een duidelijke meerwaarde voor de verslaggeving uit het Midden-Oosten.

Mario Bergen, Leuven

Artikel met video's op NOS.nl: http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2008/11/7/071108_olijfoogst_palestijnen.html

Vrije vertaling VIDEO:
Muntaha 'Aref Najar, Burin: "De bomen van mijn ouders. De bomen van mijn ouders. Onze bomen. Heel ons leven gaat naar deze bomen. Onze bomen, ons land. Onze bomen, ons land. We investeerden vijftig jaar in deze bomen. We verwijderden de stenen. We kwamen hier elke dag. Het is de waarheid van God, zelfs twee tot drie keer per dag. Ik, mijn moeder en zussen."

Hoeveel bomen heb je? Muntaha 'Aref Najar, Burin: "Vijftig olijfbomen, hier. Dit is wat ik heb. Vijftig olijfbomen. Tel maar... Kijk nu, ze werden omgehakt. 50, 60 jaar waren we er mee bezig."

Wat doe je met de olijven en de olie? Muntaha 'Aref Najar, Burin: "Die eten we op! Mogen we dat dan niet? We zijn toch een familie. Vijf mensen eten ervan. Natuurlijk eten we ervan, wat zouden we er anders mee doen? Dit werd lang geleden geplant."

Wie plante ze? Muntaha 'Aref Najar, Burin: "Mijn overleden vader en mijn moeder. Ze zijn vijftig jaar oud. Kijk er nu toch eens naar. Het heeft tijd nodig om vruchten te dragen. Het duurt 20 jaar voor zich dat kan herstellen. Het zal zich niet eerder herstellen. 20 jaar. Wanneer zullen ze vruchten dragen? We hebben ze geplant toen we kinderen waren. Met heel veel moeilijkheden. Kijk, hier zijn ze vernield. Ze hebben hen omgehakt. Omgehakt! Leven is niets waard. We leven als mensen. Vandaag durven we niet naar onze eigen akkers te gaan. Het is ons land, onze grond, en we hebben schrik."

Geen opmerkingen: